Paparan

SPONSORED

Friday, April 20, 2012

Tabiat Merbahaya yang Perlu ElakkanSelepas Makan

Salam buat pembacaku dan pengunjung yang singgah ke sini.


Sila la 'follow' blog ini untuk sokongan dan pembangunan blog ini yang tidak lah seberapa ini.

*  *  *
Musang King..Terliur beb..baca doa makan dulu


Dikongsi antara tabiat yang perlu dielakkan selepas makan. Ditulis 'perlu' sebab tak paksa pun..Terpulang lah kat kalian semua. 


1) Merokok - Eksperimen daripada pakar membuktikan merokok selepas makan umpama merokok 10 kali. Bermakna, peluang untuk kanser/ barah lebih tinggi.


2) Segera memakan buah-buahan selepas makan - Memakan buah-buahan dengan segera selepas makan akan menyebabkan perut kembung dengan udara. Jadi sebaiknya, makan buah-buahan 1-2 jam selepas makan  atau satu jam sebelum makan. Pernah cuba? 


3) Minum air teh - Daun teh mengandungi kandungan asid/acid yang tinggi. Kandungan ini menyebabkan protein di dalam makanan yang kita makan menjadi beratus, jadi makanan susah nak hadam.


4) Melonggarkan tali pinggang - Ini menyebabkan mudahnya usus terbelit dan tersekat.

5) Mandi - Ini sering dalakukan kebanyakan orang kita. Bila perut senang, kita pun mahu badan kita sejuk dan segar bukan? SALAH tu.. Ini menyebabkan peningkatan aliran darah ke tangan, kaki dan badan. Aliran darah ke perut berkurangan dan seterusnya melemahkan sistem penghadaman di perut. Nnti perut pun bertambahlah buncit atau boroi..


6) Berjalan-jalan - Sering kita menganggap bahawa selepas makan adalah baik berjalan-jalan agar membakar lemak. Itu SILAP. Ini menyebabkan sistem penghadaman tidak dapat menyerap nutrien makanan.


7) Tidur selepas makan - Yang ni memanglah diketahui umum yang tabiat ini memanglah tidak baik. Makanan yang kita ambil tidak dapat dihadam dengan baik. ni membawa kepada gastrik dan jangkiitan di usus.

2 comments:

  1. wah bagus laa post ko... nak share kat blog aku boleh???

    ReplyDelete
  2. share la x de hal. Payah beb ak cari..pulak tu nak translate lagi. By da way, thanks 4 follow, visit and comment

    ReplyDelete

SPONSORED