Paparan

SPONSORED

Friday, October 18, 2013

Kerajaan Amerika Kembali Beroperasi

Rancangan akhir halang krisis, lanjut pinjaman Perbendaharaan



Kerajaan Amerika syarikat beroperasi semula semalam, selepas dihentikan selama dua minggu ketika kebimbangan memuncak perbendaharaan negara itu mungkin kehabisan wang untuk membayar hutangnya.

Kongres meluluskan dan Presiden Barack Obama menandatangani rang undang-undang bagi melanjutkan pinjaman dan mengakhiri penutupan operasi kerajaan.


Rancangan akhir itu akan menghalang krisis paling teruk dengan melanjutkan kuasa pinjaman Perbendaharaan Amerika sehingga 7 Februari ini. Ahli perundangan juga mencapai persetujuan mengenai dana kerajaan sehingga 15 Januari.

Obama menandatangani rang undang-undang itu pada awal pagi semalam, sejurus selepas Kongres memberi ‘lampu hijau’.


Namun, di tengah kelegaan, masih wujud jurang perbezaan pendapat yang besar di Kongres sehingga menyebabkan pertelagahan membabitkan bajet sejak kebelakangan ini.



Malah, perbelanjaan dan hutang cuma bertahan sehingga awal tahun depan, dengan ramalan bahawa lebih banyak konfrontasi bakal berlaku.

Usaha itu walaupun sementara disambut baik.

“Kita sudah kembali beroperasi. Muzium Smithsonian akan mula dibuka Khamis ini dan Zoo Negara pula dibuka semula Jumaat,” kata Smithsonian dalam Twitter.

Pengarah Pejabat Pengurusan dan Bajet, Sylvia Mathews Burwell, berkata beratus ribu pekerja diarahkan membuka semula pejabat dengan segera.

Malah sebelum perbalahan mencapai kemuncaknya dengan undian muktamad Dewan Perwakilan, Obama memberi amaran Washington tidak boleh ditadbir dengan krisis.


Sumber: Berita Harian




No comments:

Post a Comment

SPONSORED