Paparan

SPONSORED

Sunday, August 7, 2011

Kadar zakat Fitrah di Malaysia

Assalamualaikum dan selamat berpuasa.

Agak lama la gak tak update blog dalam bulan Ramadan. Agak sibuk juga dengan amal ibadat(ecewah). Tak ada masa yang banyak cuma kali ini sekadar berkongsi sedikit pasal kadar zakat fitrah mengikut negeri-negeri dan wilayah di Malaysia.

zakat mengikut negeri
Memang kasi gambar extra large biar kasi nampak satu-satu. Takde la kena cari kanta pembesar yang zaman belajar sains zaman persekolahan.(teringat lak).

Ok, takkan setakat kasi info kadar zakar aje kan, jadi dengan penuh rajinnya saya tambahkanlah apa yang patut. Dapat lah tulis dalam bentuk 'point' biar senang baca.

Syarat Zakat Fitrah:

  1. Islam.Itu mesti la kan.
  2. Mempunyai sesuatu (makanan, harta, atau wang) yang lebih daripada keperluan diri sendiri dan keperluan orang yang ditanggung nafkahnya untuk satu hari siang dan malam Hari Raya itu.
  3. Dapat menemui dua masa – akhir Ramadan dan awal Syawal. Orang yang meninggal dunia sebelum terbenam matahari atau anak yang dilahirkan selepas matahari terbenam malam satu Syawal itu tidak wajib fitrah ke atasnya.


Kadar fitrah ialah satu gantang Baghdad bersamaan 2.3kg beras atau senilai dengannya (ijtihad) mengikut setiap negeri berkenaan berapa nilainya.Camni, ikut nilai segantang Baghdad beras, correct me if wrong.











Bila nak keluarkan zakat? Waktunya terbahagi kepada 5:



Waktu wajib: Apabila terbenam matahari akhir 30 ramadhan sehingga terbit matahari esoknya.
Waktu yang paling afdhal: Sebelum Solat Sunat Hari Raya.
Waktu sunat: Sepanjang bulan Ramadhan.
Waktu makruh: Selepas solat sunat hari raya sehingga terbenam matahari pada satu Syawal.


Waktu haram: Selepas terbenam matahari satu Syawal.




Ketua keluarga wajib membayar zakat fitrah untuk dirinya dan juga tanggungannya.Jika salah satu dari tanggungannya meninggal dalam bulan puasa, maka orang itu terlepas daripada membayar zakat fitrah


Tunaikanlah kewajipan sebagai hamba-Nya.Keluarkan zakat untuk menyucikan harta.

Saya masih dalam tanggungan, jadinya..ketua keluarga la yang membayarnya kan. Selamat bersahur.

No comments:

Post a Comment

SPONSORED