Paparan

SPONSORED

Saturday, August 13, 2011

Sinetron Amanah Dalam Cinta yang pendek sebenarnya..





Salam Ramadan.


Sinetron Amanah dalam Cinta sedang ditayangkan di TV3 pukul 2 petang. Sinetron ini hanyalah 54 episod sahaja. Sinetron ni dah ditayangkan dah kat Indonesia, siaran RCTI


Jadi aku rasa sinetron ini sememangnya pendek kan. Siap panjang-panjangkan ceriter...Ingatkan lama lagi nak habis, sekali 54 episod saja..Aku anggap kalau sinetron negara seberang ni mesti panjang ceriternya macam Sinetron Bawang Merah Bawang Putih sampai episod berapa entah tak ingat.


Sinetron Bawang Merah Bawang putih punyer la panjang berjela-jela..sampaikan menjadi fenomena rakyat Malaysia masa aku darjah tingkatan 3, tahun 2006 kalau tak silap. Pergi klinik punyerlah lambat layanan padahal pengunjung takdelah ramai mana. Sekali sekodeng jengah.. mak ai..layan sinetron Bawang Merah Bawang Putih sampaikan kepala tu straight ajer depan tv tak toleh kiri kanan. 


Kiranya Bawang Merah Bawang Putih ni menjadi fenomena la ek masa tu, sampaikan pelakon yang watak jahat macam siska(Nia Ramadhani) dan maknya kena sumpah seranah. Pelakon pelakon tu ada datang Malaysia, dia cakap saya ni kena maki sebab jahat, padahal lakonan je (aku translate dalam bm). Si siska a.k.a Nia Ramadhani terus popular, buka je tv siaran sinetron mesti dia ni ada berlakon.


Astro sekarang ini pun tawarkan pakej Indopek, ada dua siaran semuanya Indonesia, Bintang dan Pelangi. Astro sebelum tu tawarkan pakej Mustika, kalau nak tengok Maharaja Lawak kena langgan pakej Mustika. Perh, dahsyat betul pengaruh cerita dari negara seberang, sampaikan Astro siap buat pakej Indopek(betul ke ejaan aku ni?). Ini mungkin strategi Astro untuk melipatgandakan keuntungan, yelah warga asing Indonesia pun ramai kat Malaysia ni ha. Ramai dah ada Astro. Aku pergi Klang, ramai betul geng-geng mereka ni.


Ok lah, teruskan pasal sinetron Amanah dalam Cinta ini. Aku tengok jugak la sinetron ini tapi takdelah ikuti sangat..itupun mak yang ikuti sinetron ni. Nak tengok tv terpaksa lah tengok sekali. 


Tapi aku ini bukanlah peminat sinetron. Bagi aku la, sinetron terlalu banyak episod, ceritanya lama nak habis dan macam yang baik asyik kena buli je. Balik-balik ada masalah lepas tukadang-kadang macam sakit hati aje tengok.


milo panas.sedapp..
Aku tengok yang episod hari Khamis 11 Ogos 2011, alah Khamis baru-baru ni. Si Julie dan air milo Milo nak kahwin, ader ajer maslah kena ugut pulak. Si Julie ini nak keluar pergi upacara perkahwinannya, diugut atau diancam jangan keluar rumah. Bila dah dapat keluar rumah, terus la si Julie ni ke majlis tu. Julie siap suruh pemandu bawah laju biar cepat sampai. Bila dah sampai si Milo ni baru nak diakad kan dengan si Alia, Milo belum lafaz akad lagi. Yang si Julie ni pun satu hal, sempat sampai kenapalah ko tengok ajer, tak halang..Apa guna ko suruh pemandu tu bawah laju sikit kan. 


Memang sinetron ni melengahkan-lengah kan cerita kan.


Lagi satu, cerita ni jadi panjang sebab si Julie ni tak berterus terang dengan keluarga besar Vino saper dia sebenarnya. Dia tak jelaskan siapa dia sebenarnya sampaikan macam-macam hal berlaku waktu tu.











SINOPSIS: (Kredit kepada Sinemart, www.sinemart.com)
JULIE adalah gadis yang periang, berani dan mempunyai kepribadian yang yang menarik, meski pun kadang ia suka jail dan nakal. Tingkah lakunya selalu bikin orang-orang gampang banget sayang sama dia. Nggak jarang kalo JULIE melakukan kesalahan, orang-orang justru memaklumi perbuatannya…. dan memaafkan.

JULIE sekarang tinggal bersama keluarga pamannya, AHMAD dan MURNI. Tetapi karena Ahmad terlalu protektif padanya, sampai memutuskan di sekolah mana Julie harus kuliah dan dengan siapa Julie harus menikah. Julie pun memutuskan pergi ke Jakarta. Keputusan itu pun ia ambil karena bujuk rayu RADIT yang meyakinkan Julie bahwa di Jakarta ia dapat menggapai impiannya untuk sekolah dan menjadi koki terkenal.

Tetapi ternyata Radit menipunya dengan mencuri semua uang Julie saat tertidur di bis. Julie menangis karena bingung harus bagaimana. Saat merenungi nasib, bis yang Julie tumpangi mengalami kecelakaan. Sepasang suami istri yang terluka parah, ARVINO dan MEETHA, yang ia kenal selama di bis pun meminta pertolongannya untuk melanjutkan perjalanan mereka berdua untuk mengenalkan VINO, anak mereka, ke keluarga besarnya di Jakarta. Julie tak kuasa menolak amanah tersebut. Karena ternyata diketahui hanya Julie dan Vino lah yang selamat dalam kecelakaan tersebut.

Julie pun melanjutkan perjalanannya untuk memenuhi amanah Arvino dan Meetha. Di sinilah perjalanan hidupnya yang penuh lika liku dimulai. Dengan terpaksa ia harus menyamar sebagai Meetha setelah bertemu dengan keluarga besar Arvino. Julie pun bertemu dengan MILO, adik Arvino, yang ternyata adalah pria yang dulu hendak dijodohkan Ahmad padanya. Itu pun Julie ketahui setelah tanpa sengaja ia akhirnya membuka amplop yang dulu pernah Ahmad berikan padanya. Tetapi Milo terlanjur menganggapnya sebagai kakak ipar. Julie pun bingung harus bagaimana, padahal semakin lama hubungan mereka semakin dekat.

Masalah semakin pelik ketika kedekatannya dengan Milo membuat rekan kerja Milo, ALYA, yang selalu mengejar cinta Milo cemburu berat. Sehingga Alya selalu berusaha menjauhkan Julie dari Milo.

Apa akan terjadi terhadap hidup JULIE selanjutnya? Apakah JULIE akan bisa menikah dengan MILO? Apakah rahasia JULIE akan terbongkar, dan JULIE sanggup menjelaskan kepada semua orang di dalam rumah ini mengenai hal yang sebenarnya?

Konflik jadi semakin tajam, dan mengharukan… 



Sinopsisnya dalam bahasa Indonesia sebab sumber daripada syarikat penerbit, Sinemart.


Sinetron ini berlagu temakan Jangan Menyerah, oleh D'Masiv. Kalau nak tengok liriknya, ada ni ha



tak ada manusia
yang terlahir sempurna
jangan kau sesali
segala yang telah terjadi
kita pasti pernah
dapatkan cobaan yang berat
seakan hidup ini
tak ada artinya lagi

reff1:
syukuri apa yang ada
hidup adalah anugerah
tetap jalani hidup ini
melakukan yang terbaik
tak ada manusia
yang terlahir sempurna
jangan kau sesali
segala yang telah terjadi

repeat reff1
reff2:
Tuhan pasti kan menunjukkan
kebesaran dan kuasanya
bagi hambanya yang sabar
dan tak kenal putus asa

repeat reff1
repeat reff2

Kalau nak tau ending nya, boleh tau daa.. Kat Indon kan dah tayang dulu kan, cuma kat sini tak nak tunjuk tak feeling la nanti nak tengok.


See you next time. 





No comments:

Post a Comment

SPONSORED