Paparan

SPONSORED

Tuesday, August 26, 2014

TENTANG DIRI: Sambung Belajar Selepas SPM (Bahagian 1)

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Selepas tamat SPM, masing- masing mulalah mencongak masa depan sendiri. Ada juga yang tidak tahu nak jadi apa selepas tamat sekolah tingkatan 5. Biasanya selepas tingkatan 5, ada beberapa pilihan kehidupan.

1) Bekerja. Sama ada bekerja sambilan sebelum menyambung belajar atau bekerja sebab dah tak mahu belajar lagi dah.
2) Diploma
3) Matrikulasi atau Asasi untuk program persediaan.


Saya tidak tahu apa mahu pilih selepas melihat keputusan SPM yang dirasakan tak layak nak belajar medik di luar negara. Atas nasihat abah yang dah lebih lama makan garam, saya pun mohon la program asasi Undang-undang 3 semester. Dapat di UiTM Sungai Petani. Masa mula-mula dapat surat tawaran, mak aii...jauh tu..Dari Batu Pahat Johor ke Sungai Petani Kedah tu...

UiTM Kedah
Pengalaman perjalanan ulang alik Batu Pahat-Sungai Petani memang menarik. Saya keseorangan ke Sungai Petani yang memakan masa 10-12 jam. Berani tak berani laa. nak buat macam mana.Kemudian, saya berkenalan dengan kawan-kawan baru yang juga berasal dari Batu Pahat, jadi tidaklah saya keseorangan balik Sungai Petani. Sepanjang perjalanan, dapatlah lihat tempat orang bila bas berhenti untuk mengambil atau menurunkan penumpang, tapi ni akan melambatkan perjalanan.

Saya keseorangan di UiTM sungai Petani. Tiada seorang pun kawan-kawan saya dapat sama macam saya. Saya belajar menyesuaikan diri, jauh dari kampung halaman dan sanak saudara. Dari situlah saya mula mengenali kawan-kawan baru dan pelbagai ragam manusia.

Sungai Petani terletak berdekatan dengan sempadan Seberang Prai
Kedah lain dari Johor. Di Kedah, sememangnya sinonim dengan negeri jelapang padi. Hijau saujana mata memandang. Rasa ketenangan dan kalaulah boleh, ingin ku undurkan masa haha..Makanan cukup murah berbanding Johor. Di sana, saya tidak takut nak berbelanja makanan. Air pun sampai 2 cawan. Mungkin ini disebabkan kos sara hidup yang rendah di sana.

Saya mampu untuk menyewa kereta jika ingin keluar berjalan-jalan. Beza di Shah Alam sekarang kerana saya tak pernah sewa kereta. Boleh dikatakan setiap kali keluar, mesti sewa kereta maklumlah kat Kedah kos sara hidup pun agak rendah dan tidak rasa duit cepat habis. Saya suka sebegini walaupun orang kata Kedah kurang membangun berbanding tempat-tempat lain.

Perjalanan hidup di Asasi Kedah penuh warna warni. Mula-mula masing-masing segan nak bertegur sapa walaupun sekelas. Maklumlah ini pertama kali hidup di Universiti. Bila tak kenal nama, panggil oooii je haha..
Pelajaran tidak lah sesukar Ijazah. Banyak masa lapang. Kawan saya ada yang lepas habis kelas je terus tidur sampai petang. Betapa indahnya ketika itu. Datang ke kelas, dah habis kelas balik kolej tidur atau keluar berjalan jalan.

Walau bagaimana pun, untuk meneruskan program Ijazah undang-undang tidaklah mudah. Majoriti kawan saya tidak dapat masuk program Ijazah Undang-Undang dan terpaksa memilih jurusan lain. Rasa sedih sangat kerana mereka tidak lagi bersama ku. Hidup kena diteruskan, mudah mudahan kami semua berjaya hendaknya.

Entri seterusnya berkenaan dengan aktiviti merayap atau makan angin ku sepanjang 3 semester di UiTM Kedah. Nantikan

No comments:

Post a Comment

SPONSORED