Paparan

SPONSORED

Wednesday, August 27, 2014

TENTANG DIRI: Sambung Belajar Selepas SPM (Bahagian 2)

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Sambungan dari Bahagian 1.

Entri ini berkenaan pengalaman di Asasi Undang-undang selama 3 semester, secara khususnya berkenaan cerita-ceritaku melancong sepanjang berada di sana.



Sungai Petani terletak di Utara Semenanjung Malaysia (ceh dah macam duta pelancongan pulak dah). Kerana kedudukan tersebut maka saya mengambil kesempatan untuk bersiar-siar sekitar Utara Malaysia. Yelah bila lagi kan nak ke Utara kan, masa ni la kita boleh manfaatkannya alang-alang dah dekat.

Semester 1:

Tidak keluar jauh sangat. Lebih kepada menyesuaikan diri jauh di Utara Malaysia. Sekitar Bandar Sungai Petani. Boleh tahan besar juga bandar Sungai Petani. Ada anak Kedah kata Sungai Petani lebih maju daripada ibu negeri, Alor Setar.Tempat yang menjadi tumpuan siswa UiTM Kedah ketika di Bandar Sungai Petani iaitu, Central Square yang sederhana besar.  





Tanjung Dawai bukanlah asing bagi kami di sana. Spesialnya makanan laut. Lubuk Tupah tidak jauh dari UiTM. Anak sungai mengalir tenang terasa sejuk bila mandi. Jangan pergi sorang-sorang sebab sunyi.

Kawasan UiTM Merbok. Gunung Jerai kah?

Semester 2:

Langkawi menjadi pilihan. Langkawi menjadi pilihan pelancong dalam dan luar negara. Saya tidak lepaskan peluang ke pulau tersebut. Langkawi merupakan permata Kedah. Sebut sahaja Langkawi, semua orang tahu akan popularnya sebagai destinasi pelancongan. 

Bas ting tong atau bas berhenti henti menjadi pilihan pengangkutan kerana lalu di hadapan UiTM Kedah. Dari ditu, kami menuju ke Alor Setar, melalui Pekan Yan. Sepanjang ke Alor Setar, kiri kanan sawah padi hijau terbentang luas. Pemandangan seperti ini tidak ada di tempat lain selain kawasan Utara Semenanjung Malaysia. Dari Terminal Bas Shahab perdana Alor Setar, naik bas sambung-sambung ke Kangar. Kangar agak sunyi berbanding ibu negeri yang lain. Kat situ mall yang nampak hanyalah The Store, di mana kami menaiki teksi ke jeti Kuala Perlis. Sampai di Kuala Perlis waktu solat Jumaat. Haha segan gak la makan KFC kat situ kami ber-6.

Teruja dapat ke Langkawi tanpa ibu bapa. Sampai je jeti kat Langkawi, terasa seperti di luar negara dan bukan di Malaysia. Ini kerana Langkawi agak jauh daripada Tanah Besar Semenanjung dan tengah-tengah laut pulak tu (macam Jakun je..sebelum ni pernah ke Langkawi laaa).   

Langkawi Sky Bridge
3 hari 2 malam dan menginap di chalet di Pantai Cenang. Semalaman RM 120 dua katil queen size. Dari situ, dapat berjalan-jalan sepanjang pantai cenang. Underwater World pun di kawasan Pantai Cenang. 
Underwater World

Barangan yang paling dikehendaki di Langkawi tak lain dan tak bukan ialah COKLAT. Asal datang Langkawi je, mesti ada je yang mintak kirim coklat. Coklat Langkawi lebih murah dan pelbagai jenis dan bentuk.  
Dayang Bunting

Banyak pakej menawarkan Island Hopping. Antara tempat menariknya ialah Tasik Dayang Bunting.


Kesimpulannya, Langkawi memang pulau khusus untuk pelancongan.

Semester 3:
Padang Besar, Perlis. Yang ini saya ikut ajakan kawan kerana kawan nak cari jersi bola. Padang Besar memang terkenal dengan jersi bola murah-murah dan nampak seperti original.

Fokus. Bawak 3 anak dara orang ni
Duit elaun pun dah masuk, nak merasa la duit tu buat gi sempadan. Kami menyewa kereta, konvoi melalui lebuhraya Utara Selatan. Bila dah sampai penghujung lebuhraya, lebuhraya jadi kecil dan jalan raya biasa. 


Singgah kejap ke rumah roomate di Kangar, hantar dia sekali balik rumah dia. Kedah dan Perlis tiada bezanya dari segi geografi kerana sawah terbentang luas. Dalam perjalanan pulang ke Sungai Petani, tayar hadapan tiba-tiba pecah berhampiran susur keluar Alor Setar Selatan. Nasib baik lah kejadian berlaku berdekatan exit lebuhraya dan ada pengguna jalan raya yang perihatin menghulurkan bantuan. Dapat lah pengalaman nak tukar tayar dan tumpang kereta pengguna jalan raya yang lain ke kedai tayar berdekatan.
  
Padang Besar
Selain itu, semester 3 ini saya ke Bukit Merah Laketown Resort trip anjuran kelas. Join jela lagi seronok kalau pergi ramai ramai ni. Ini semester terakhir, mungkin ini kenangan terakhir sebelum masing-masing membawa haluan diri. Tempat ni takdelah jauh sangat, sebab kat Taiping yang bahagian utara Perak. Sebelum ke sana, saya siap pergi The Store Central Square beli seluar hawaii dan t-shirt smart. T-shirt tu saya sempat pakai sekali je lepas itu tak tahu hilang kemana.
Yang baju biru tu saya



No comments:

Post a Comment

SPONSORED