Paparan

SPONSORED

Thursday, August 20, 2015

KECANTIKAN: Natural Beauty Lebih Baik

Kecantikan adalah hakmilik setiap insan. Setiap makluk telah diciptaka sebaik-baik kejadian. Biasa kita dengar akan perkataan-perkataan ini. 


L'oreal..kerana dirimu begitu berharga
Sambutan terhadap produk-produk kecantikan amat memberangsangkan. Lihat sahaja lah kelahiran-kelahiran produk kecantikan baru tumbuh bak cendawan tumbuh selepas hujan (betul ke tak ayat nya ni hihi??) Pengusaha-pengusaha produk kecantikan melihat potensi dan peluang perniagaan ini, maka lahirlah jutawan Dato Aliff Syukri (Terlajakk Laris..), Datuk Sosilawati Lawiya (Al-Fatihah untuk beliau), Puan Rozita Ibrahim (Pengasas Produk Sendayu Tinggi) dan ramai lagi.


Dato' Aliff Syukri. Gambar kredit beautifulnara
Kekayaan jutawan-jutawan produk kecantikan sememangnya mengkagumkan. Banyak antara mereka bermula dengan hidup susah dan kemudiannya berjaya, seharusnya menjadi contoh kepada yang lain.  
Rosalinda Ayamas

Produk-produk kecantikan banyak menggunakan cogan kata/slogan/ ayat ayat untuk menarik minat pelanggan atau bakal pelanggan kepada produk-produk mereka. Wanita dan kecantikan sememangnya tidak dapat dipisahkan. Kecantikan sangat penting bagi wanita kerana meningkatkan keyakinan wanita. Wanita cantik mestilah menjadi kegilaan..mana lah tahu dapat kahwin dengan anak Dato/Tan Sri ke kan..Setiap wanita pastinya menjaga kecantikan kerana takut hantaran kahwin kurang (bidalan masyarakat kita). Kecantikan menjadi aset wanita. Kalau lelaki, rupa paras yang hensem bukanlah isu besar pun.
Kristen Stewart

Kecantikan wanita ada banyak untuk diperkatakan faktornya. Pakaiannya seperti cara pakai tudung (tudung bawal,tudung lilit, tudung fareeda), alat solek, pencuci muka, vitamin c, kolagen. Usaha para wanita seharusnya dipuji, yelah untuk suami juga kan..Suami berasa bangga ada isteri cantik.

Baru-baru ini, isu lelaki saman isteri kerana bersolek berlebihan menjadi viral di media sosial. Anda boleh lihat gambar di bawah ini.



Apa yang anda boleh lihat dan rumuskan daripada gambar di atas. Sungguh berbeza muka bila dah bersolek dengan tidak bersolek. Entri ini menfokuskan solek/mekap. Kolagen, krim muka mahupun fesyen hijab tidak difokuskan. Kalau cantik kerana pemakanan (vitamin c, kolagen) itu sebenarnya lebih baik. Kami kaum lelaki sememang nya suka dengan wanita pandai bergaya dan bersolek. 



Tetapi, lelaki lebih suka akan wanita yang pandai jaga diri, jaga kesihatan, sama ada kurus( bersenam, pergi gym), dahi licin( scrub muka, petua-petua, pencuci muka, bedak sejuk mak cun) mahupun tingkah laku. Bersolek tidak kekal kerana anda masih sebegitu. Bersolek hanya menutup, bukan meningkatkan kecantikan. Dapat tak maksud saya? Usaha untuk cantik itu bagus, tetapi kalau boleh jangan terlalu bergantung kepada alat mekap, kerana khuatir jadi kesan kepada kulit muka. 


Scrub muka guna bahan natural
Bercakap (eh bercakap??) tentang scrub muka, saya ingin kongsi lah serba sedikit manalah tahu berminat nak mengamalkannya. Kalau guna cara moden mestilah mahal macam pergi jumpa pakar kulit, rawatan lazer bagai. Scrub muka boleh gunakan bahan-bahan yang natural macam lemon, gula dan tomato. Nak scrub kena tunggu jerawat reda, selepas gunung berapi meletop. Lakukan secara konsisten, mungkin jika baru buat seminggu hasilnya masih belum ada. Konsisten buat, insyaallah akan nampak kesannya.

Entri ini tidak mengutuk akan kecantikan, malah yang cantik itu kan indah. Cantiklah pada cara yang baik. Bermekap okay, cuma janganlah terlampau sampai hari-hari mekap seperti pengantin baru. Orang lain pun boleh mengata anda kalau hari-hari macam tu kan.

No comments:

Post a Comment

SPONSORED