Paparan

SPONSORED

Saturday, August 22, 2015

VIRAL: Monyet Hilang Jari Akibat Mercun

Hai.

Gambar monyet putus jari akibat mercun bola telah menjadi viral di media sosial. Di zaman media sosial ini, maklumat dari pelusuk dunia dan tanah air mudah tersebar. 

Sewaktu kecil, saya dan mungkin anak-anak kecil yang lain diajar supaya menjauhi monyet kerana takut diapa-apakan. Yelah, haiwan manalah ada akal macam manusia, boleh sahaja monyet kacau dan mencederakan kita. Kadang-kadang ada budak nakal membaling objek supaya dapat menghalau monyet

Namun, masing-masing sudah dewasa. Kedewasaan juga haruslah seiring dengan pertumbuhan otak dan kemanusiaan. Membaling sesuatu objek dengan tujuan untuk mencederakan monyet mahupun makhluk lain adalah tindakan yang tidak wajar. 

Lihatlah gambar monyet di sebelah. Tidak rasa kesian ke melihatnya? Lebih sedih, monyet ini dilihat bersama anak-anaknya. Baling mercun bola kepada monyet, monyet ingatkan ianya makanan. Kasih sayang ibu/ bapa dengan mengambil mercun bola yang disangka makanan untuk diri dan anak-anaknya bertukar tragedi apabila monyet tersebut cedera.

Mercun bola kan kuat letupannya.. bukannya mercun pop pop. Saya sendiri pun takut nak dekat dengan sekelompok budak-budak tak cukup umur yang sedang bermain mercun bola kerana sel-sel otak mereka belum berhubung, memikirkan kesan dan akibat perbuatan mereka. Mereka tahu mahu berseronok sahaja.. bila putus jari akibat bermain mercun, masuk berita surat khabar, buletin utama. 

Manusia kira beruntung kerana kalau sakit jumpa doktor. Abis haiwan? Haiwan cuba meneruskan kehidupan tanpa dibantu Jabatan Kebajikan Masyarakat mahupun BR1M. Jika cacat, sukar lah haiwan tersebut nak mencari makanan, memanjat pokok.

Diharapkan post saya kali ini dan viral nya kisah ini di media sosial( masuk tv ke tak eh berita ini?) memberikan pengajaran jangan menganiaya haiwan. Mereka juga makhluk hidup. Islam melarang umatnya menganiaya haiwan meskipun anjing sekalipun. Ada sirah/kisah di mana seorang pelacur masuk syurga kerana menyelamatkan dan memberi anjing itu minum. 

Didik lah anak anda supaya mengasihi makhluk Tuhan. Kalau tidak mahu/mampu bela, janganlah menyusahkan kehidpuan haiwan tersebut/

p/s: saya menulis dalam keadaan sebak





No comments:

Post a Comment

SPONSORED