Paparan

SPONSORED

Wednesday, August 14, 2013

Fenomena Hantaran Perkahwinan Mahal




Salam buat pembaca dan pengunjung.

Tertarik dengan artikel akhbar Kosmo baru-baru ini. Artikel ini juga menjadi topic bualan blog-blog. Sebenarnya isu ini memang dah lama dirisaukan, Cuma tak mahu diperbesarkan dan hebohkan satu Malaysia ni.

Artikel Kosmo pada Sabtu 10 Ogos 2013, 3 Syawal 1434 H. Sebenarnya saya memang sangat jarang beli surat khabar, cuma kali ini saya membaca di rumah Pak cik ketika dating beraya ke rumah beliau. Dari jauh saya melihat artikel muka depan akhbar kosmo menarik perhatian saya, lalu saya pun membacanya.

Sudahkah anda membacanya?





Zaman sekarang, ada 3 perbelanjaan utama sepanjang hidup:
1) Rumah
2) Kereta
3) Perkahwinan

Dalam akhbar Kosmo, ramai membujang lantaran hantaran mahal. Nilai anak dara berkelulusan ijazah boleh mencecah RM 50 000. Trend masa kini meletakkan hataran mahal-mahal. Ibu bapa menganggap nilai hantaran anak perempuan mereka mengambarkan nilai anak mereka dan maruah. Jikalau nilai hantaran murah, murah la maruah dan mereka malu.

Sungguhpun begitu, hantaran mahal hanyalah antara faktor kenapa ramai hidup membujang. Ianya bukanlah faktor terbesar kerana tidak menemui calon sesuai dan tiada komtmen jga antara faktor ramai hidup membujang.



                                

Kebiasaannya, wanita berkedudukan tinggi dalam kerjaya kebanyakan hidup membujang. Kenapa eh? Antara sebab biasa mereka sebegitu ialah mereka tiada komitmen untuk berkeluarga dan tiada calon sesuai dan sekufu dengan taraf tinggi mereka.

Tujuan perkahwinan adalah mengelakkan berlakunya zina dan maksiat. Jikalau untuk berkahwin pun sudah sukar, maka maksiat akan berleluasa dan banyak lah lahirnya anak luar nikah. Anda bersetuju dengan saya?

Hantaran perkahwinan bukanlah rukun nikah. Ianya hanya adat Melayu dalam berkahwinan. Betulkan saya jika saya silap. Ianya bukannya wajib. Yang penting mas kahwin.

                                               

Trend artis-artis meletakkan nilai hantaran yang tinggi untuk perkahwinan mereka menjadi ikutan masyarakat Malaysia kini. Masyarakat berasakan dengan meletakkan nilai hantaran yang tinggi mereka akan glamour. Sekampung akan cerita pasal nilai hantaran anak-anak dara mereka. Makin tinggi nilai hantaran, makin bangga dan glamour.

Meletakkan nilai hantaran yang tinggi menyebabkan hasrat lelaki bujang untuk berkahwin dalam usia yang muda terpaksa ditangguhkan. Lelaki bujang baru menamatkan pengajian, terpaksa bayar hutang pelajaran. Untungla kalau takde hutang belajar kan. 


Hutang kereta mesti la ada. Kereta bukanlah barangan mewah seperti masa lalu. Kereta adalah keperluan. Sewa rumah bagi mereka yang tidak tinggal dengan ibu bapa. Mereka juga kirim wang bulanan kepada ibu bapa mereka. Jadi tinggal berapa wang mereka untuk menyimpan? Mereka baru sahaja bekerja, berapa la gaji mereka kan. Siapa yang ada pengalaman dan kisah, boleh dikongsikan.


Yang ni cuma cerita pasal kos nilai hantaran perkahwinan. Ini belum lagi kos lain-lain untuk kahwin.

Kesimpulan, siapa yang tak mahu perkahwinan yang sempurna. Bakal isteri dan keluarga mereka mahu lelaki tersebut stabil dari segi kewangan. Dalam bab nilai hantaran, berpada-pada lah dengan nilainya.

No comments:

Post a Comment

SPONSORED