Paparan

SPONSORED

Tuesday, August 20, 2013

Mencari Motorsikal yang Boleh Simpan Helmet?

Salam buat semua.

Saya tertarik dengan motorsikal yang mempunyai kelebihan menyimpan helmet di dalamnya. Dahulu, saya lebih gemar kepada motorsikal yang hebat dengan kelajuan dan prestasi seperti Yamaha 135 LC. Kapcai jelah, nak prestasi superbike memang tak lah...saya tak kaya sangat.

Yamaha 135 LC diakui sememangnya diminati ramai termasuk juga saya sendiri. Kini saya dah nak habis pengajian di universiti, motorsikal mahal-mahal bukan lagi fokus saya. Saya lebih cenderung ke arah kereta. Jadi saya tak kisah sangat motorsikal yang gempak-gempak.

Begitu banyak sekali model-model kereta baru dikeluarkan di pasaran. Semuanya menarik, tak kira kereta nasional mahupun non-nasional. Pendek kata, bergantung kepada kemahuan dan kemampuan seseorang. Lain orang lain pilihannya.

Baiklah, kisah pasal kereta akan dicerita kemudian. Saya fokuskan kali ini berkenaan motorsikal. 

Honda Future dan Honda Spacy.

Honda Future tu apa? Di tv keluar iklan pasal motorsikal terbaru keluaran Honda. Aku memang berminat dengan motorsikal ni. Menurut sumber harganya antara RM5,578 hingga RM5,998 ( tak termasuk cukai jalan). Bagi aku harganya agak berpatutan untuk motorsikal 125cc.


Yang ini motorsikal kapcai a.k.a gear manual.

Ada 3 versi:
1)Ada sport rim dan tanpa brake disc belakang,

2) Tiada sport rim  dan tanpa brake disc belakang,

3) Full spec, dengan sport rim dan ada  brake disc belakang.

Perkara pertama yang aku minat pasal motorsikal ni ialah boleh simpan helmet full. Agak menarik kerana leceh la nak bawak kehulu-kehilir helmet takut kena rembat. Biasanya kalau nak simpan kat motor kalau nasib tak baik, senang jer orang nak potong tali helmet. Aku sanggup adakan box kat belakang motor untuk simpan helmet. Motor lain jarang ada kelebihan simpan helmet kat bawah tempah duduk atau kebuk.



Untuk kategori kapcai, motor ni antara penggunaan minyak paling rendah. Tangki minyak juga besar dalam kategorinya, 5.6 liter. Tangki minyak besar, tak perlu asyik-asyik kena isi minyak.


  
Kalau bajet kewangan tak banyak, motor ni boleh dipilih. Nak beli Yamaha LC, agak mahal hampir 7k. Lagipun, boleh simpan helmet, tu ciri-ciri paling aku suka. Tapi motorsikal ni pada aku, masih tak boleh lawan kehenseman Yamaha.


Honda juga mengeluarkan motorsikal kategori skuter yang boleh menyimpan helmet, iaitu Honda Spacy. Bagi yang tidak begitu reti bawak motorsikal gear manual ataupun berasakan leceh bawak motorsikal gear manual, Honda Spacy untuk anda.


Kebuknya ataupun ruang simpan barang bawah seat luas hinggakan cukup untuk memuatkan topi keledar/helmet full-face. Honda Spacy dilengkapi enjin 110cc.

Kapasiti tangki minyak petrol 5.2 liter. Kurang sedikit jika nak bandingkan dengan Honda Future. Enjin motorsikal akan berhenti secara automatik apabila tongkat sisi diturunkan. Honda Spacy ditawarkan pada harga atas jalan RM4,999.00 seunit.

Ada 4 warna pilihan :



-Pearl Metaloid White







-Euphoria Red Metallic








-Megallanic Black










-Luminous Orange






Kedua-dua model motorsikal ini saya memang puji. Kelebihannya bukan sahaja boleh simpan helmet full-face, malah boleh isi minyak petrol yang banyak. Harga nya juga berpatutan.

No comments:

Post a Comment

SPONSORED